Skoči na glavno vsebino
OB MEDNARODNEM DNEVU PISMENOSTI

Vabljeni k branju informacij o mednarodnem dnevu pismenosti  (predstavitev).

REZULTATI VPRAŠALNIKA

Rezultati in analiza vprašalnika, ki so ga reševali dijaki naše šole. 

Zasnovan je bil na »Svetovni konferenci ministrov za izobraževanje o izkoreninjenju nepismenosti«, ki je potekala leta 1965 v Teheranu. Naslednje leto je Organizacija združenih narodov za izobraževanje, znanost in kulturo (UNESCO) skupaj z mednarodnim bralnim društvom proglasila 8. september za mednarodni dan pismenosti.

Vsako leto potekajo po svetu različni dogodki in ozaveščevalne akcije Mednarodnega dneva pismenosti, da bi javnost opomnili na pomen pismenosti kot eno izmed človekovih pravic ter dvignili svetovno raven pismenosti.

V Sloveniji se ga zabeleži z nacionalnim mesecem skupnega branja, ki se začne 8. septembra  z mednarodnim dnevom pismenosti, in zaključi 9. oktobra s tednom otrok.

Tema letošnjega mednarodnega dneva pismenosti 2022 je preoblikovanje učnih prostorov za opismenjevanje s ciljem zagotavljanja kakovostnega, pravičnega in vključujočega izobraževanja za vse.

Pismenost je po terminologiji Unesca, zmožnost razumevanja vsakdanjih sporočil. V ožjem pomenu je bila v preteklosti opredeljena kot sposobnost branja in pisanja, danes pa zajema celo vrsto veščin in znanj: bralne, pisne, matematične, digitalne, …

Svetovna stopnja pismenosti za ljudi stare najmanj 15 let je 86,3 %. Obstojijo pa razlike med moškimi in ženskami, saj imajo moški, stari več kot 15 let 90-odstotno stopnjo pismenosti, ženske pa le 82,7 %. Prav tako obstajajo velike razlike med državami. Razvite države imajo skoraj stopnjo pismenosti odraslih več kot 96 %, nasprotno pa imajo nekatere najmanj razvite države v Podsaharski Afriki ter Južni in Zahodni Aziji stopnjo pismenosti le 65 %.

Revščina in nepismenost gresta po navadi z roko v roki. Na območjih visoke revščine je tudi omejen dostop do izobrazbe, ni usposobljenih učiteljev, starši otroke pošiljajo delati namesto v šolo, ženske ostajajo doma, da skrbijo za družino in so posledično manj izobražene, v nekaterih območjih je težava tudi prenaseljenost.

Kako povečati stopnjo pismenosti na svetu?

  • potrebno je vlagati v vseživljenjsko izobraževanje odraslih
  • opismenjevanje je potrebno poučevati v materinščini
  • ni dovolj razdeljevati knjig, potrebno je spodbujati pristno ljubezen do knjig
  • opismenjevanje je potrebno vključevati tudi v druge razvojne programe
  • za opismenjevanje je potrebno uporabljati tehnologijo, vendar na pameten način

Matia Fiore in Filip Kompare, ITS družboslovje

(Visited 196 times, 1 visits today)
Dostopnost