V letošnjem šolskem letu je na šoli potekal zgodovinsko-literarni krožek z naslovom »Slovenci v nemških koncentracijskih taboriščih«. V prvem delu smo na šoli gostili istoimensko razstavo v sodelovanju z Muzejem za novejšo zgodovino Slovenije. Dijaki krožka so se na delavnici, ki sta jo vodili ga. Nataša Robežnik in dr. Monika Kokalj Kočevar, usposobili za vodiče in tako ob svetovnem dnevu spomina na žrtve holokavsta po razstavi popeljali svoje sovrstnike. Razstavo so obiskali tudi uporabniki Varstveno-delovnega centra Sežana in Društva Vezi iz Štorij.
V drugem delu krožka so se dijaki posvetili romanu Nekropola pisatelja Borisa Pahorja, ki je krutost holokavsta na lastni koži izkusil v taboriščih Natzweiler-Struthof, Markirch, Dachau, Dora-Mittelbau, Harzungen in Bergen-Belsen. Dijaki so ob odlomkih in ilustracijah iz risoromana Nekropola Jurija Devetaka razpravljali o vprašanjih človeškega dostojanstva, skupnosti, antifašizma, narodne samobitnosti in moči ljubezni ter prijateljstva. Iz romana so izpisali citate, ki so se jim zdeli najbolj presunljivi, in jih nalepili na plakat.
Krožek smo zaključili z obiskom Muzeja Rižarne in izvedbo delavnice, na kateri so dijaki prebrali zgodbo Judinje, ki je preživela taborišče, in storilca ter razpravljali o načinu podajanja dejstev enega in drugega. Po ogledu razstave in prostorov, ki pišejo temne zgodbe iz preteklosti, smo se podali na krajši sprehod po Trstu. V mestu smo si ogledali Veliki kanal s pomembnimi stavbami, ki ga obdajajo, Oberdankov trg s skulpturo zaljubljencev, ki nas je spomnil na zgodbo Pina Robustija, ki je življenje izgubil v Rižarni, ter sedež gestapa in zapore Coronea. Sprehod smo zaključili pri Narodnem domu.
Dijakinja Nika Kaluža je takole strnila svoje vtise z ekskurzije v Trstu: »Celo leto smo se pri krožku pogovarjali o taboriščih med vojno in življenju v njih. To videti v živo pa nate deluje čisto drugače. Najbolj so me presenetili spalni prostori in njihova nepredstavljiva utesnjenost. Na hitro smo si ogledali tudi lepšo stran Trsta, npr. Veliki kanal in Narodni dom. Na koncu pa smo si privoščili odličen sladoled«.
Rdeča nit krožka je bilo tudi poizvedovanje po zgodbah o Slovencih, ki so preživeli taborišče, znotraj družin dijakov in znancev. Tekom krožka sta dijakinji Maša in Eva zapisali dve pričevanji, ki si jih boste lahko prebrali v prihodnjem šolskem letu.
Gabrijela Rebec Škrinjar, Maša Rolih in Franja Čok, mentorice krožka